1401-06-27 14:38
461
0
81578
به قلم فعال رسانه ای گلستان:

امنیت و احساس آن اتفاقی نیست

محمد دیلم کتولی در یادداشتی نوشت: در حالی که در سراسر جهان از جمله ایران هر روز و هر ساعت شاهد وقوع حوادث متنوع و مختلفی هستیم اما در ایران با توجه به در اختیار بیگانگان بودن فضای مجازی ؛ هر روز به بهانه ای یک سوژه برجسته و امنیت روانی مردم دچار اختلال می شود! چه باید کرد و راه کار مقابله با آن چیست ؟

به گزارش گلستان ما؛ در حالی که در سراسر جهان از جمله ایران هر روز و هر ساعت شاهد وقوع حوادث متنوع و مختلفی هستیم اما در ایران با توجه به در اختیار بیگانگان بودن فضای مجازی ؛ هر روز به بهانه ای یک سوژه برجسته و امنیت روانی مردم دچار اختلال می شود! چه باید کرد و راه کار مقابله با آن چیست ؟

اولین اصل در حکمرانی در عصر حاضر ، مردمی سازی فعالیت هاست ، دفاع مقدس نشان داد که اگر مردم با شور و شوق و اشتیاق به صحنه نمی آمدند و آموزش و مهارت های لازم را کسب نمی کردند پیروزی های عظیم اتفاق نمی افتاد.  

در بسیاری از کشورهای جهان آموزش مبانی امنیت و ثبات اجتماعی از کودکی و طفولیت در مهد کودک ها و دبستان ها در حال اجراست .

اینکه آحاد جامعه از کودکی بفهمند که مثلا پرچم ( نماد وحدت ملی ) ، پلیس ( نماد اقتدار ملی ) و پرزیدنت( رئیس جمهور _ نماد انتخاب ملی و ارزش‌های سیاسی داخلی ) است کار بسیار ریشه ای است که آثار ماندگار آن در سطوح مختلف امنیتی _ انتظامی و فرهنگی نمود خواهد یافت .

نتیجه مطالعات مراکز علمی نشان داده در کشورهایی که این آموزش ها انجام شده مردم ( حتی معترض به اوضاع اقتصادی و اجتماعی ) به این نَمادها کمتر تعرض داشته و خطوط قرمز تعریف شده ای داشتند که منجر به کنترل خشم آنان شده است.
 
کسب اعتماد عمومی توسط رسانه‌های داخلی و به اصطلاح _ خودی_ و عدم توجه به رسانه‌های خارجی و _ بیگانه _ کار بسیار سخت و پیچیده ای است که باید برای آن تلاش زیادی کرد.  

این که مخاطبان برای دریافت اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود ، به کدام رسانه ها مراجعه کنند و اعتماد آنان به کدام رسانه ها بیشتر است ، می تواند سمت و سوی مسائل امنیتی و اجتماعی را مشخص کند.

در کشورهایی که مخاطبان رسانه‌های خارجی و بیگانه را بر رسانه‌های داخلی و خودی ترجیح می دهند ، تقریبا هیچ کنترلی بر اوضاع اجتماعی ، امنیتی و انتظامی نیست و این رسانه ها به جهت دهی به اعتراضات مردمی آنها را تا مرز براندازی پیش می برند .

وقوع کودتا ، حمله به مراکز حیاتی ، حساس و مهم دولتی و عمومی و تبدیل اعتراضات به انقلابات رنگی و در نهایت براندازی از شیوه های رایج رسانه‌های خارجی و غیر خودی است .

یکی از ارکان اصلی کنترل و اداره جامعه زنده نگاه داشتن فریضه های فرهنگی اجتماعی است

 بعد از شهیدان مطهری و دکتر شریعتی و چند عالم معدود دیگر ، مردم از منابر و رسانه ها ( به عنوان رابط مردم و مسائل شناختی و آموزشی ) درباره امر به معروف و نهی از منکر و اصول اخلاقی ضروری دیگر چقدر مطلب قابل قبول و مستند شنیده اند .؟

 ائمه جمعه ما ، چه خطبه هایی می خوانند!؟  رسانه‌ها هم درگیر مدیریت و اداره رسانه‌های در شُرف ورشکستگی هستند پس این کلاس آموزشی در کجا باید برای عامه‌ مردم گذاشته شود ؟

اضافه کنم که روزی چندین ساعت مردم در معرض عملیات روانی و رسانه‌ ای دشمنان هستند .  

نتیجه این که《آموزش عمومی جنگ نرم و عملیات روانی 》و《 عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر و اصول اخلاقی ضروری دیگر 》از راه کار های اولیه ایجاد آرامش و امنیت مردم است .
در مورد سایر راه کار های مقابله با ناامنی اجتماعی و فرهنگی و ایجاد ثبات در جامعه
بازهم باهم گفتگو خواهیم کرد .
#محمد_دیلم_کتولی
#فعال_رسانه_گلستان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.